20-ото издание на Фестивала за българско документално и анимационно кино „Златен ритон” се провежда в Пловдив в периода от 16 до 22.12.2013 г. Фестивалът се организира от Изпълнителна агенция „Национален филмов център” съвместно с Министерството на културата и община Пловдив.Юбилейното издание на Фестивала се открива официално на 16 декември в кино Лъки Синема с прожекция на анимационния филм „Веселякът” на Анри Кулев, 1987 г. и на документалния филм „Броени дни” на режисьора Георги Стоев – Джеки, 1977 г. – носители на голямата награда „Златен ритон“.Най-значителното събитие на българското документално и анимационно кино за годината предвижда конкурсна, информационна и ретроспективни програми. В конкурсната надпревара ще се включат 41 документални и 13 анимационни продукции, 23 от тях са реализирани с финансовата подкрепа на Изпълнителна агенция “Национален филмов център” – 16 документални и 7 анимационни филма. Общо 27 филма ще бъдат представени като част от информационната програма. Филмите са финансирани освен от НФЦ, от частни и национални телевизии, продуцентски къщи и независими спонсори. За много от филмите, включени в двете основни програми, това ще бъде първа публична прожекция.Тази година организаторите на фестивала са предвидили и три ретроспективни програми – 2 филма в памет на Рангел Вълчанов, 8 анимационни филма в памет на Пенчо Богданов, както и 13 филма, носители на голямата награда „Златен ритон”от първото издание на фестивала през 1975 г. досега.Темите, вдъхновили авторите тази година, са социални и провокативни. Сред героите на филмовите ленти са загиналият при англо-американските бомбардировки над София летец Димитър Списаревски и разстреляният поет Никола Вапцаров. Животът на ромската общност в България, борбата за оцеляване на българите в условията на резки преходи от монархия през комунизъм до демокрация, обърканата съдба на голобърдците след Балканската война, трафикът на български жени и кое превръща България в една от малкото страни в ЕС, които са донори на деца за осиновяване в чужбина – това са само част от темите, които интересуват българските документалисти.По традиция, фестивалната програма включва два конкурса, в които се връчва наградата “Златен ритон” - за документални и за анимационни филми. Режисьорът Михаил Мелтев ще бъде председател на петчленното жури, което ще оценява филмите, включени в конкурсите на 20-ия Фестивал на българското документално и анимационно кино “Златен ритон”. Той е режисьор на над 14 документални филма, преподавател по “Мениджмънт в екранните изкуства” в НАТФИЗ. Най-новият филм над който работи е “Пожарища”, свързан с българската история и Балканските войни от 20-те години на миналия век.Останалите членове на журито са: композиторът на редица симфонични творби, на камерна и солова музика, на театрална и филмова музика Георги Арнаудов, Весела Данчева - художник, аниматор и режисьор на анимационни филми, носител на награда “Златен ритон”, 2012 за „Баща”, сценаристът Влади Киров, с над 30 документални и телевизионни игрални филма, носител на награда “Златен ритон”, 2009 за ,„Европолис, градът на делтата”, и Весела Статкова, специалист в областта на сценографията, видеографията, мултимедията, преподавател по “Мултимедия и визуална реалност” в Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство в Пловдив.Журито ще връчи следните награди:• Награда “ЗЛАТЕН РИТОН” за най-добър документален филм• Награда “ЗЛАТЕН РИТОН” за най-добър анимационен филм• Специална награда на журито• Награда за режисьор на документален филм • Награда за художник-постановчик на анимационен филм• Награда за дебют• Награда на Община Пловдив• до 2 почетни грамоти в двете главни категорииФилмите се излъчват всеки ден в периода 16-22.12.2013 г. в кино „Лъки Синема” в Дом на науката и техниката, с допълнителни прожекции в галерия „Тракарт” и клуб „Петното на Роршах”, при свободен вход. ... още »
Здравейте, скъпи приятели,Участвайте в новата ни игра, която организираме по повод премиерата на новият български филм ''Вила Роза''.Отговорете правилно на въпроса, изпратете ни отговора на посочения имейл VilaRozaMovie@mail.bg, и може да сте сред късметлиите, които ще спечелят две от четирите единични покани за премиерата на филма.ВЪПРОС:Филма е базиран на събития предсказани от: А) ДжунаБ) ВангаВ) Нострадамус- Изпращайте своите отговори и градът в който живеете на имейл VilaRozaMovie@mail.bg- Играта е активна в периода 16.12 – 19.12.2013г.- Имената на печелившите ще бъдат обявени в страницата на играта на 19.12.2013г.. ... още »
Заснемането на филми е много нестабилна и променлива професия, а факторите свързани със създаването на всеки един пълнометражен игрален филм са много и нито един от тях не ти гарантира успех. Шансът да си суперзвезда и да се провалиш като актьор или режисьор е голям. В тази класация ще видим осем артиста, които са режисирали само по един пълнометражен игрален филм в живота си. Творбите на повечето от тях не са донесли достатъчно приходи и/или са били разбити от критиката и това е причината, която ги е отказала от следващ филм зад камерата. Други пък не са се чувствали комфортно на това място, след като години поред са били от отсрещната страна. Нека разгледаме по-подробно някои от тези еднократни режисьори и ценните им произведения.1. Чарлс Лотън – Нощта на ловецаЛотън е широко уважаван английски филмов и театрален актьор / режисьор, който играе еднакво добре в драматични и комедийни роли. През 1936 година става първият англичанин, който участва във Френския държавен театър в Париж (Comedie-Francaise), където изпълнява ролята си на френски и получава бурни аплодисменти. Лотън печели „Оскар“ за главна мъжка роля във филма от 1933 – „Личният живот на Хенри VIII”, а по-късно получава още две номинации за „Оскар“ (главни мъжки роли в „Бунтът на кораба „Баунти” и „Свидетел на обвинението”). Една от последните му роли е в епоса на Стенли Кубрик – „Спартак” от 1960 година, където Чарлс изпълнява ролята на сенатор Гракх. През 1955 година излиза единствения филм, който Лотън режисира в живота си – „Нощна на ловеца”. „Нощта на ловеца” е американски трилър от 1955 година, базиран по едноименния роман на Дейвис Гръб от 1953 година. Историята разказва за свещеника Хари Пауъл (Робърт Мичъм), превърнал се в сериен убиец, който опитва с чара си да спечели вдовица с две деца, заради съкровище, скрито от мъртвия й мъж. Лирическият и експресионистичен стил на филма го отличава от другите жанрови американски черни филми от 40-те и 50-те. Първоначално, „Нощта на ловеца” е финансов провал, приет зле едновременно от публика и критика, което кара Лотън да се закълне, че никога повече не ще режисира филм. По-късно, стила на филма повлиява на режисьори като Терънс Малик, Мартин Скорсезе, Дейвид Линч, Джим Джармуш, братята Коен и Спайк Лий, а Робърт Мичъм – обикновено равнодушен по такива теми, споделя, че „Нощта на ловеца” е любимият му филм, в който е играл, а Чарлс Лотън - любимият му режисьор. Днес лентата присъства в Националният филмов регистър на САЩ, считан за „културно, исторически или естетически важен”, както и в редица други престижни класации, а Роджър Ебърт пише – „Това е един от най-страшните филми с един от най-незабравимите злодеи и всичко това важи дори 40 години по-късно”.2. Марлон Брандо – Еднооките валетаВ бурната си кариера, Марлон Брандо режисира един единствен филм, като зад камерата той замества не друг, а самия Стенли Кубрик. Докато Кубрик все още е режисьор на лентата, Брандо наема актьори без знанието му, но това не е единствения проблем. По време на работна среща в къщата на Брандо, Кубрик му заявява: „Не знам за какво става въпрос в този филм”, а Брандо му отговаря „Става въпрос за пари” или по-точно – парите, който вече е платил на един от наетите без съгласието на Кубрик актьори. В последствие, Брандо уволнява сценаристите Сам Пекинпа, Калдър Уилингам и Гай Троспър, което причинява каша, от която Кубрик с удоволствие се маха (след което заема мястото на Антъни Ман зад камерата на „Спартак”). Брандо пренаписва и сам режисира филма, а финалния му вариант е с времетраене от пет часа. Продуцентите взимат нещата в свои ръце и го съкращават на два часа и двадесет минути. Филмът за безсрамния флиртаджия и обирджия на банки – Рио (Брандо) получава смесени отзиви от публика и критика, която вижда много силни и много слаби черти в лентата.3. Джак Лемън – КочБазиран по едноименния роман на Джо Пакстън, „Коч” разказва за пенсионирания продавач Джоузеф Кочър (Уолтър Матау), който избягва от дома и семейството си, за да не бъде вкаран в дом за възрастни. По пътя си, Кочър завързва приятелство с бременно момиче. Продуцентът на филма, Ричард Картър първоначално иска Лемън за главната роля, но той предпочита да режисира филма, а приятеля му, Уолтър Матау да изиграе ролята. Това прави 11-тата им обща колаборация, като Лемън и Матау играят заедно в цели десет филма. Лемън намира режисьорските задължения за прекалено натоварващи в емоционален и физически план и споделя, че не се е чувствал некомфортно зад камерата, поради което не режисира повече филми в кариерата си. Въпреки това, „Коч” получава четири номинации за „Оскар“ и четири за “Златен глобус“ (като печели една).4. Сол Бас – Фаза IVНосител на „Оскар“ за късометражен документален филм и номиниран за два късометражни игрални филма, Сол Бас всъщност е много по-известен с друга своя креативна страна – тази на дизайнера, който създава едни от най-великите начални филмови сцени с надписи, постери, както и лога за компании като AT&T, Minolta, United Airlines и други. Работил е с режисьори като Стенли Кубрик, Мартин Скорсезе, Ридли Скот, Алфред Хичкок, Били Уайлдър, Ото Преминджър и много други. През 1974 година излиза единствения пълнометражен игрален филм в режисьорската кариера на Бас – „Фаза IV”. 84-минутният научно-фантастичен трилър на Бас е голям бокс офис провал, поради което Бас не режисира повече филми, но в последствие лентата придобива култов статут. Описвана е като „Тих, обладаващ, красив и много пренебрегнат научно-фантастичен шедьовър”.5. Стив Гордън – АртърНай-злощастната съдба от всички режисьори в списъка се пада на Стив Гордън – режисьорът на оригиналния „Артър” от 1981 година умира от инфаркт само една година след премиерата на много благополучния си филм – на 44 годишна възраст. Комедията с участието на Дъдли Мур, Лайза Минели и Джон Гилгуд се превръща в един от най-успешните филми за годината, спечелвайки два „Оскара“, четири „Златни глобуса“ и още повече от десет престижни награди и номинации, както и приходи от 95 милиона долара при бюджет от 7 милиона долара. Лентата разказва за Артър Бах (Дъдли Мур) – разглезен алкохолик от Ню Йорк, наследник на богатство от 750 милиона долара. Той неохотно се впуска в уговорен от семейството му брак със Сюзан Джонсън (Джил Ейънбери) от висшето общество, но е силно привлечен от сервитьорка от Куинс – Линда Марола (Лайза Минели), която също е и крадла. „Артър” е описван като блестящо забавление, което много успешно опитва да съживи занимателните ексцентричните комедии от 30-те, а според Роджър Ебърт, „само човек с каменно сърце не би се влюбил в алкохолик като Артър Бах.”6. Норман Мейлър – Коравите момчета не танцуват„Коравите момчета не танцуват” е криминална драма, написана и режисирана от изтъкнатия американски писател, публицист, драматург, сценарист и еднократен режисьор – Норман Мейлър – носител на две награди „Пулицър“. Базирана на едноименния роман на Мейлър, лентата е показана извън надпревара на фестивала в Кан, а по-късно носи на Мейлър „Златна малинка“ за най-слаб режисьор + още шест номинации за „малинки“. Във финансово отношение, „Коравите момчета” също се проваля с трясък, като възвръща само 858 хиляди долара от 5-милионния бюджет. Едно от паметните неща от филма е репликата на Райън О’Нийл, считана за най-лошо казаната реплика на всички времена. Дори О’Нийл е считал, че тази реплика може сериозно да увреди кариерата му, но въпреки това, Мейлър я е запазил. Може да я видите тук - http://www.youtube.com/watch?v=Y9KyBdPeKHg7. Робърт Енглунд – 976-злоСъс заглавие, базирано на неизползвана вече телефонна линия в САЩ, единственият филм режисиран от култовия Робърт Енглунд (Фреди Крюгер ) разказва за телефонен номер, който превръща хората, набрали го, в сатанински убийци. Ужасът е съсипан от критиците, които го описват като „един грешен номер, от начало до край”, с което началото на режисьорската кариера на Енглунд се явява неин край.8. Бил Мъри – Бърза смянаКогато първоначално-избраният режисьор Джонатан Дем вече не бил на разположение за заснемането на лентата, сценаристът Хауърд Франклин и продуцента Бил Мъри се обърнали към Рон Хауърд, но той отказал, защото според него липсва герой, за който да се хване. След като Франклин и Мъри не могли да се разберат помежду си кой според тях би бил добър режисьор за криминалната им комедия, те решили сами да режисират „Бърза смяна” – филм без особени успехи, но с много силна роля на Бил Мъри.Класация - EmpireТекст - Стефан Димов ... още »
ОТ СЪЗДАТЕЛИТЕ НА "ПОДЗЕМЕН СВЯТ" И "КАРИБСКИ ПИРАТИ"Режисьор: Стюарт БийтиВ ролите: Аден Йънг, Ивон Страховски, Бил Най, Арън Екхарт, Джей Кортни, Миранда Ото и др.Премиера в България: 24.01.2014Трейлъри и клипове от филма можете да видите ТУК ... още »
Тази Коледа, 25 и 26 декември от 16:00 чaса Viasat History ще Ви подари пътуване до Флоренция с премиерата на документалната минипоредица „Архивите на Медичите“ (The Medici Files).Проектът „Медичи“ е най-големият проект в областта на съдебната медицина за всички времена. През последните 10 години екип от европейски учени проучва останките на 28 души от тази могъща италианска династия, които са погребани в семейната крипта на Медичите във Флоренция.Филмът се фокусира върху двата забележителни периода през 16-ти век – времето, когато потомците на Козимо Старши и Лоренцо Великолепни поемат юздите на властта в Тоскана и чрез бракове се сродяват с европейските управляващи династии. Историци, специалисти по съдебна медицина и биоархеолози ни разказват увлекателни истории за тези динамични времена, като обръщат повече внимание на братята Франческо и Фердинандо Медичи и тяхната сестра Изабела, както и на метресата на Франческо – Бианка Капело. С помощта на експерти и членове от семейство Медичи поредицата проследява история-та на клана Медичи и предлага нов поглед към драматичните интриги и мистериозните убийства в това скандално семейство. Ще чуем истории за опасните връзки, предателствата и неутолимата жажда за власт. Сега учените могат да докажат това, което историците винаги са подозирали. ... още »
През изминалия летен сезон, след близо три години изпълнени със слухове и спекулации, от студиото 20th Century Fox оповестиха, че първото продължение на научнофантастичната лента “Аватар” ще тръгне по кината в целия свят през месец декември, 2016-та година. Познатите от оригиналния филм актьори Сам Уортингтън и Зоуи Салдана отново ще изиграят двете главни роли, а преди няколко месеца продуцент-режисьора Джеймс Камерън разкри, че плановете му са да заснеме не едно, а три продължения. Работата по общия сценарий на продукциите протича в момента и според последната информация от студиото намерението на Камерън е да заснеме втората, трета и четвърта част едновременно.Първоначално бе обявено, че снимките на продълженията ще протекат в Хавай и щата Калифорния, но малко по-рано днес от 20th Century Fox заявиха, че е била направена значителна промяна в снимачния график. По думите на официален източник от студиото Джеймс Камерън ще заснеме филмите изцяло в Нова Зеландия, а старта на снимачния процес се очаква да бъде даден през есента на 2014-та година.Екипът на трите продукции ще получи значителни субсидии от новозеландското правителство и според източник от 20th Century Fox “желанието на Камерън е да се възползва максимално от впечатляващите природни забележителности на страната”.През изминалите 13 години Нова Зеландия привлече вниманието на много кинаджии и почитатели на седмото изкуство най-вече заради факта, че именно там бяха заснети популярните трилогии на Питър Джаксън “Властелинът на пръстените” и “Хобит”. Страната бързо се превърна в една от най-желаните филмови дестинации и очакванията са, че снимачния екип на “Аватар” ще работи там минимум две години.Освен информацията за Нова Зеландия (където бяха заснети и няколко сцени от първата част) от 20th Century Fox обявиха, че към вече потвърдените Сам Уортингтън и Зоуи Салдана ще се присъедини отново Стивън Ланг, който в “Аватар” изигра ролята на полковник Майлс Куорич. Има слухове, че в първото продължение ще се появят Сигорни Уивър и Арнолд Шварценегер, но за момента няма официално потвърждение от страна на студиото.“Аватар 2” ще се прожектира в триизмерен и IMAX формат, а българската и световна премиера на филма ще се състои през месец декември, 2016-та година.От своя страна третата и четвърта част ще тръгнат по кината съответно през месец декември 2017-та година и в края на 2018-та. От 20th Century Fox все още не са определили точните премиерни дати. ... още »
В края на 1988-ма година се състоя световната премиера на комедийната лента “Голият пищов”, в която Лесли Нилсен изигра главната роля на самоуверения, но глуповат полицейски детектив Франк Дребин. Нискобюджетната лента, дело на екипа създал пародийния “Има ли пилот в самолета?”, се превърна в изненадващ хит с приходи в световен мащаб от близо 100 милиона долара.Постигнатият успех доведе до направата на още две продължения с участието на Лесли Нилсен, които също се представиха добре както в бокс офиса, така и на домашния видеопазар.В годините след премиерата на третия “Голият пищов” от компанията Парамаунт Пикчърс изявиха желание да направят четвърта част от поредицата, но по една или друга причина до снимки така и не се стигна.Въпреки това интереса към марката “Голият пищов” не намаля и сега официален представител на Парамаунт обяви, че се подготвя осъвременен римейк на оригиналния филм от 1988-ма година. Лентата отново ще носи името “Голият пищов”, а в главната роля на Франк Дребин ще се превъплъти комедийния актьор Ед Хелмс, който доби световна популярност благодарение на участието си в хита “Последният ергенски запой” и двете му продължения.По сценария на бъдещия римейк ще работи дуото Томас Ленън и Робърт Бен Гарант (“Нощ в музея” и предстоящата филмова версия на “Спасители на плажа”), а от Парамаунт Пикчърс са в търсене на човека, който ще седне на режисьорския стол. Все още не се разкрива по-конкретна информация за новия “Голият пищов”, но от студиото уверяват, че “филма ще запази комедийния тон на оригинала”.Създателите на оригиналната трилогия Джим Ейбрахамс, Дейвид Зукър и Джери Зукър няма да участват в римейка и за момента Ед Хелмс е единствения актьор, чието име се свързва с проекта.Повече детайли за новата версия на “Голият пищов” се очаква да бъдат разкрити в следващите няколко месеца. ... още »
Американската киноактриса, носителка на "Оскар", Джоан Фонтейн е починала вчера сутринта на 96-годишна възраст в съня си в своя дом в Кармел, щата Калифорния, съобщи дългогодишен неин приятел, цитиран от Асошиейтед прес.Фонтейн печели "Оскар" за ролята на наивна съпруга в трилъра на Алфред Хичкок "Подозрение".Номинирана е за друг филм на Хичкок - "Ребека", който печели "Оскар" за най-добра лента. Участва в множество филми, сред които "Жените" и "Джейн Еър".Джоан Фонтейн е сестра на друга легендарна актриса - Оливия де Хавиланд.Вчера на 81-годишна възраст си отиде й ирландският актьор Питър О’Тул. ... още »